چاقی و لاغری-Anti-obesity too thinness

چرا پرخوری چرا کم خوری؟

چاقی و لاغری-Anti-obesity too thinness

چرا پرخوری چرا کم خوری؟

لاغری بیش از حد چیست؟

چاقی خود عامل بسیاری از بیماریها است و آدمی در حال عادی اگر لاغر باشد یقیناً سالمتر است. اما لاغری مفرط نیز ممکن است ناشی از عارضه ای غیرعادی در بدن باشد. از این رو، چاقی و لاغری مفرط هیچیک مطلوب نمی باشند، بلکه برقراری تعادل واقعی بین وزن و قد باید مورد توجه قرار گیرد. برای محاسبه میزان وزن مطلوب بزرگسالان می توان از این فرمول استفاده کرد. وزن هر کس بر حسب کیلوگرم باید تفاضل قدش به سانتیمتر از یک متر باشد و نوسان10 درصدی آن عادی است. یکی از علل مهم کاهش وزن افراد سوء تغذیه است. برای مثال یک جوان 17 و یا 18 ساله روزانه باید 100 تا 150 گرم مواد پروتئینی مصرف کند تا استخوان بندی محکم و کاملی داشته باشد. در حالیکه فرد بیش از حد لاغر به علت فقر و یا عوامل دیگر از مصرف این میزان لازم پروتئین محروم است و .....

 

 به این دلیل عضلات و استخوان بندی او به حد کافی رشد نمی کند و ضعیف و لاغر باقی می ماند. پزشکان بر این باورند که عارضه لاغری به خوبی قابل پیشگیری و درمان است و با یک نگاه دقیق و توجه به رژیم روزانه افراد می توان آن را تشخیص داد و درمان کرد. وجود بیماریهای واگیر و مزمن یکی دیگر از عوامل مهم لاغری و کاهش وزن است که مسلما” این عارضه با بی اشتهایی مفرط، سستی، بی حالی، عرق سرد شبانه و سایر علایم بیماری توام خواهد بود. وجودیک کانون چرکی در یکی از نقاط بدن مثل آپاندیست مزمن، یا لوزه چرکی و امثال آن سبب جذب نشدن واقعی مواد غذایی شده و به تدریج به کاهش وزن و لاغری منجر می شود. عدم جذب مواد غذایی به اندازه مورد نیاز اغلب معلول بیماریهای دستگاه گوارش و یکی از علل مهم کاهش وزن و لاغری است که در این حال بیمار غذای لازم روزانه را به مصرف می رساند، ولی به علت عدم جذب واقعی نمی تواند از آن بهره لازم را بگیرد. البته باید در نظر گرفت که پدیده سوء جذب خود علل مختلف دارد که از آن جمله می توان به کاهش ترشحات معده، روده، لوزالمعده، کبد و امثال آن اشاره کرد و کلیه این گونه عوارض با معاینه پزشک قابل شناسایی و درمان هستند. از دیگر عوامل اصلی لاغری مفرط بیماریهای غدد ترشح کننده داخلی است و بین این دسته بیماریها، پرکاری غدد تیروئید از همه مهمتر است. چه بسا کار زیاد این غده سبب ازدیاد سوخت وساز بدن شود و شخص را لاغر و ضعیف کرده و ایـن لاغـری با عرق مفرط، عصبانیت، تپـش قلـب و حساسیـت زیـاد تـوام است. بیمـاریهـای متابولیکی مثل ”دیابت” که خود به اشکال مختلف می تواند تظاهر کند، یک نوع مخصوص آن توام با لاغری است بیمار با اینکه بیش از مقدار عادی غذا می خورد باز هم اغلب ”گرسنه” اسـت. ایـن افراد نیـز لاغر و ضعیف می مانـند و به کاهش وزن دچار می شوند و علامت مخصوص آن همان "اشتهای فراوان"و"پرخوری و نوشیدن زیاد" است. گاهی لاغری علل "روانی" دارد، در این حالت مرکز احساسات فرد که در محل ”هیپوتالاموس” است دچار اختلال می شود. تحریک نقاط مختلف این مرکز سبب ایجاد اشتهای کاذب و یا بی اشتهائی معمولی می شود که در حالت اول بیمار به تدریج چاق می شود و در حالت دوم به کاهش وزن مبتلا می گردد.

مهمترین علل لاغری در همه گروههای سنی عبارت است از:

 

·    فشارهای درونی، استرسها و افسردگی ها

 

·    بیماریهایی مانند: پرکاری تیروئید، دیابت، بیماری های انگلی، بیماری های گوارشی و .....

 

·     اختلال تغذیه ای ( زیادی فعالیت و کم خوری)

 

·   ژنتیک

 

درمانهای لاغری به دو دسته دارویی و رژیم درمانی تقسیم میشوند .

لاغری یک مکانیسم مزمن است و مثل هر پروسة مزمن دیگری نیاز به زمان دارد.

1- هرگز در درمان لاغری خود از دارو استفاده نکنید، چرا که دارو غذا نیست و در هر حال دارای عوارضی می‌باشد. (به استثنای داروهای اشتهاآور و تقویتی که توسط پزشک تجویز می شود.)

2- در درمان لاغری خود هیچگاه عجله نداشته باشید، یادتان باشد که رژیم غذایی با افزایش وزن تدریجی علاوه بر اینکه قابل تحملتر است، عوارضی نداشته، تقریباً غیر قابل بازگشت می‌باشد.

دلیل لاغری چیست؟

این اولین سؤالی است که یک فرد لاغر باید از خود بپرسد.مشکلاتی چون پرکاری تیروئید و اختلالات هورمونی، ناراحتی روحی که تأثیر مستقیم بر غذا خوردن فرد دارد و تنهایی ، همه می توانند دلایل تأثیر گذاری باشند وجود انگل در روده ها و یا بیماری های عفونی دوره ای هم دلایل دیگری برای لاغری مفرط است .

با شناسایی دلیل خیلی راحت تر می توان برای حل این مسئله  اقدام کرد ، دراین صورت  راه درمان را می شناسیم و موانع را یکی یکی از سر راه بر می داریم .

برای مثال، مینا در دانشگاهی تحصیل می کند که مجبور است دور از خانه وتنها باشد. غذای دانشگاه را دوست ندارد و حوصله غذا درست کردن هم ندارد. اصلاً حوصله غذا خوردن هم ندارد . هر دفعه که به خانه می رود مادر از لاغر شدن روز به روزش شکایت می کند . خودش هم احساس می کند ریزش موهایش خیلی زیاد شده.... تا اینکه یک روز از ضعف و معده درد شدید به پزشک مراجعه می کند، دکتر داروهای مناسب درمان التهاب معده را به او داده  و به متخصص تغذیه ارجاعش می دهد.

مشکل مینا تنهایی است . او به کمک مشاور راه مناسبی می یابد تا دوستان جدیدی پیدا کند و مشاور تغذیه نیز  یک برنامه غذایی صحیح به او ارائه می دهد . مینا نیزپس از 3 ماه سلامتی کامل خود را به دست می آورد. پس بهتر است اول دلایل لاغری را پیدا می کنیم. قدم بعدی، برنامه غذایی درست است .اگر احساس می کنید که لاغر هستید و نیاز دارید چند کیلو گرمی اضافه کنید، راه حل این نیست که فقط به  خوردن غذاهای پرچرب و شیرین اقدام کنید . با چنین راه حلی فقط چربی های ذخیره ای بدنتان را افزایش داده اید.

باردیگر به این مهم تکیه می کنم که:

همکاری پزشک و روانشناس و متخصص تغذیه باعث سلامتی و تندرستی می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.